BollenPraat – Bart Siemerink, directeur Keukenhof

In BollenPraat gaan we in gesprek met professionals die actief zijn in de bloembollensector.

Bart Siemerink, directeur Keukenhof

Bart Siemerink, directeur Keukenhof

Als eerste in een reeks, hopelijk, leuke en informatieve interviews, gaat ‘Allesoverbloembollen’ in gesprek met Bart Siemerink. Bart is sinds 6 jaar directeur van Keukenhof en vindt het een heerlijke baan. “Het is een unieke plek om te werken en het samenwerken met een leuk team is belangrijk”, zo zegt hij. Tijdens de 8 weken dat Keukenhof open is, ziet zijn gezin hem weinig, dan is Bart 7 dagen per week in Keukenhof te vinden. Hij vindt het een uitdaging ieder jaar weer een prachtig park aan te leggen voor de meer dan 1,4 miljoen bezoekers uit alle hoeken van de wereld.

Bereiken bezoekers

Deze bezoekers worden vooral bereikt door mee te liften met grote organisaties zoals KLM en de reisbranche. Keukenhof zorgt voor inhoudelijke input, foto materiaal en doet mee met winacties. Ongeveer een derde van de bezoekers komt uit het buitenland zoals Duitsland, Verenigde Staten, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en China. Het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten, China, India en Zuidoost Azië neemt toe en Bart verwacht dan ook een druk seizoen. “Er gebeurt veel in de wereld, de economie trekt verder aan. Ook doen veel toeristen meer dan alleen een bezoek aan Keukenhof. Zij rijden langs de bloeiende bollenvelden die rond Keukenhof liggen. Dan is er wel eens een enkeling die klaagt over het feit dat die bollenvelden of de tulpen in Keukenhof nog niet bloeien. Dit heeft alles te maken met het weer.”

Wanneer bloeit wat

Keukenhof probeert de bezoeker via de website en haar facebook pagina te informeren over wanneer wat bloeit. Door het tot nu toe koude seizoen, bloeien er nog weinig tulpen. Feit is echter dat niet iedereen dat meekrijgt. Volgens Bart is een bezoek aan Keukenhof ook steeds vaker een ‘ad-hoc’ beslissing. Er wordt niet ruim van te voren gepland wanneer het bezoek plaatsvindt, maar als men de gordijnen opentrekt en de zon schijnt, valt de beslissing om Keukenhof te bezoeken. Dit vergt veel geregel voor Keukenhof, want als er mooi weer verwacht wordt, zijn er meer medewerkers, drank en eten nodig in het park

Veranderende consument

“Je ziet bij de consument dat de spanningsboog korter wordt. Men kijkt geen film meer van een kwartier en leest geen boek meer. Keukenhof moet daarop inspelen door bezoekers aan te trekken op basis van een mooi plaatje met hooguit 3 woorden. Als die bezoeker dan eenmaal binnen is, moet er een fijne sfeer zijn met mooie bloemen die de bezoeker een beleving biedt. Vroeger maakte men foto’s van het park, maar tegenwoordig maakt men foto’s of filmpjes van zichzelf tussen de bloemen. Het park en ook de bloemenshows worden zodanig ingericht dat op welke manier je ook een foto maakt, er altijd mooie bloemen op staan.” Om ervoor te zorgen dat alle geschoten plaatjes direct met de wereld gedeeld kunnen worden, heeft Keukenhof geïnvesteerd in een sterk wifisysteem.

Inspiratie

Door de vele positieve reacties die Keukenhof via handgeschreven brieven en de sociale media van bezoekers ontvangt, wordt het creatieve team geïnspireerd een prachtige tuin aan te leggen. Maar ook de bezoeker wordt geïnspireerd. Keukenhof laat in de inspiratietuinen, maar ook door het beplanten van een oude badkuip zien wat je allemaal met bloembollen kunt doen. Daarbij wordt goede uitleg gegeven over het beschikbare sortiment, het planten en het plantmoment. Het is Bart dan ook een doorn in het oog dat langs de randweg in Lisse kraampjes bloembollen verkopen die echt never nooit een bloem zullen laten zien. Hij wijst er op dat bloembollen het best gekocht kunnen worden bij een tuincentrum of een webwinkel. In Keukenhof kunnen de bezoekers goede bollen bestellen bij drie verkooppunten die in het najaar geleverd worden door Queen Flowerbulbs/Tuberbulb Export en A. Frijlink & Zn.

Zomerhof

Op de vraag of Keukenhof niet langer open zou kunnen zijn door aansluitend de zomerbloeiende bloembollen te showen, zegt Bart dat eerder geprobeerd is een ‘Zomerhof’ (show rondom zomerbloeiende bolgewassen) te organiseren. Dat was echter geen succes, vooral omdat bezoekers van Keukenhof ook verwachten bloeiende bollenvelden te zien en dat is na mei niet meer het geval. “Er is wel behoefte om de zomerbloeiers te presenteren. Met de inzenders vindt overleg plaats op welke manier dat georganiseerd kan worden zonder afbreuk te doen aan Keukenhof. Wellicht dat hiervoor gebruik gemaakt kan worden van de tuinen rondom het kasteel.”

Thema’s Keukenhof

Het thema van Keukenhof dit jaar is: ‘Romantiek in bloemen’. “Romantiek en bloemen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het mooiste lentepark ter wereld brengt onze gasten in een romantische lentesfeer. Ook de bloemenshows staan in het thema van de Romantiek en we hebben dit jaar ook weer een prachtig tulpenmozaïek waarin 50.000 bollen zijn geplant. Het thema leeft enorm bij de bezoekers. Er zijn al enkele aanzoeken gedaan.” Het historische park is midden in de Romantiek ontworpen (1857) als siertuin voor Kasteel Keukenhof. In de sfeervolle tuin rondom de vijver, met mooie doorkijkjes en eeuwenoude bomen, bloeien sinds 1950 een miljoen tulpen.

Thema 2019

Het bedenken van een thema heeft nogal wat voeten in de bloembollenaarde. “Er ligt een lijst klaar. Het liefst kiezen we een thema dat ook door andere, internationale organisaties (bijvoorbeeld musea) gekozen wordt. Zo hebben we bijvoorbeeld het Van Gogh- en het Dutch Design-jaar gehad.” Het thema moet wel aan een aantal randvoorwaarden voldoen. Zo moet de bezoeker in een oogopslag kunnen zien wat het thema is, dus een plaatje met hooguit 3 woorden. Het thema moet internationaal zijn en dus te herkennen voor iedere bezoeker waar die ook vandaan komt. Als laatste moet het thema gebruikt kunnen worden in het mozaïek, de bloemenshows en diverse door Keukenhof te organiseren evenementen. Op het inzendersfeest (een feest dat Keukenhof organiseert voor die bedrijven die bloembollen hebben geleverd voor het park) dat in de laatste week van Keukenhof plaatsvindt, wordt het thema voor het komende jaar, dus 2019, bekend gemaakt.

Meer informatie

Meer informatie over Keukenhof is te vinden op www.keukenhof.nl.
Meer informatie over voorjaarsbloeiende bolgewassen zomerbloeiende bolgewassen, het kopen van bloembollen, het planten van bloembollen en nog veel meer, is te vinden op www.allesoverbloembollen.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.