In BollenPraat gaan we in gesprek met professionals die actief zijn in de bloembollensector.

Van timmerman Piet tot Piet Panthus

Als sinds jaar en dag werkt Piet Zonneveld in de vaste planten, hoewel hij is opgeleid tot timmerman. Piet begon bij een baas, Kees Weijers, maar sinds 1989 is hij voor zichzelf begonnen. Via een vriend die inkoper was bij Bakker, begon Piet met het telen van vaste planten op contract. Hij hobbyde altijd al wat met Agapanthus, een sierlijke wortelstok uit Zuid-Afrika en nu heeft hij een goedlopend bedrijf dat Agapanthus teelt en erin handelt. Piet werkt samen met zijn vrouw Monique, die zorg draagt voor de website en de sociale media en Robin, zijn zoon.

Waarom ben je Agapanthus gaan telen?

Piet vertelt dat de Agapanthus weinig last heeft van ziek en zeer en dat hij altijd al bezig was met deze plant. Bovendien doet de Agapanthus het goed in Nederland. Het gaat dan om de bladverliezende soort. Plant die dan verhoogd in de tuin want ze houdt niet van natte voeten en dek haar goed af in de winter. Voor de bladhoudende soort is Nederland te koud, zij doet het beter in de zuidelijke landen van Europa. Bij de start van zijn bedrijf wilde niemand de Agapanthus hebben, maar nu kan hij de vraag nauwelijks aan en kreeg hij de bijnaam ‘Piet Panthus’. Piet teelt zonder gewasbeschermingsmiddelen, maar gebruikt wel kunstmest. Hij teelt in de Bollenstreek en Stamprooij. Piet doet er alles aan om een goede kwaliteit te leveren. De Agapanthus verkoopt Piet vooral aan exportbedrijven. De Allium teelt hij voor de verkoop aan de consument. Ook hier zorgt hij voor kwaliteit en probeert hij zo groot mogelijke bollen te telen. “Hoe groter de bol, hoe groter de bloem”.

De Agapanthus komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika. Waar haal je nieuwe soorten vandaan?

Van Kees Duivenvoorde, veredelaar in Heemskerk, kocht Piet een aantal soorten. Momenteel teelt hij zo’n 40 soorten Agapanthus. Zo af en toe breidt hij zijn collectie uit met door hemzelf vanuit zaad veredelde soorten. Binnenkort brengt hij 3 nieuwe soorten op de markt. Het duurt ongeveer 12 jaar voordat een nieuwe soort beschikbaar is. Bij het veredelen let hij op de bloemproductie, de helderheid van de bloemen (dit betekent dat uitgebloeide bloemen niet opvallen) en het makkelijk in bloei krijgen. De donkere soorten Agapanthus geven normaal gesproken slecht bloemen, maar Piet heeft een nieuwe soort die dat probleem niet heeft. Op de vraag of hij ook andere kleuren probeert, zegt Piet resoluut “nee, een Agapanthus is blauw of wit”.

Hoe draag je het merk ‘Piet Panthus’ uit?

Toen Piet meer en meer vraag kreeg naar Agapanthus heeft hij direct www.agapanthus.nl vastgelegd, maar het duurde nog 4 jaar voordat hij daar iets mee deed. Zijn vrouw Monique zorgt voor de promotie van het merk ‘Piet Panthus’. Ze onderhoudt de website (www.agapanthus.nl), de sociale media zoals Twitter (twitter.com/agaatjepanthus) en Facebook (https://www.facebook.com/PietPanthus) en zorgt ervoor dat ze regelmatig in de plaatselijke krantjes en tuinbladen staan. Verder staat Piet op veel fairs en organiseert hij op zijn bedrijf begin juli altijd de Piet Panthusdagen. Op deze dagen ontvangt hij in een weekend zo’n 500 mensen en geeft hij presentaties over het product.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Het leukste aan zijn werk vindt Piet het contact met de consument. Consumenten kunnen online bij hem bestellen, maar hij vindt het leuk om naar fairs en beurzen te gaan en mensen over het product te vertellen. Hij zegt: “Toen ik net begon, moest ik vragen of in op een fair of beurs mocht komen staan en moest ik flink betalen. Nu bellen ze mij en vragen ze of ik alstublieft op hun fair of beurs wil komen staan. We pakken altijd flink uit. Zetten het product mooi neer en geven veel informatie mee. Vaak zijn we binnen no time uitverkocht en moet een nieuwe voorraad worden gehaald. Daarnaast geven we de mensen altijd een mooie Allium bloem mee”. Piet heeft veel getest en heeft de bloem met bol geïntroduceerd. Veel bedrijven apen hem na wat Piet op zich zelf wel een compliment vindt. Zijn eerste deelname aan een Duitse fair staat hem nog helder voor ogen. “Het was de eerste keer dat we in Duitsland zouden staan voor 5 dagen, terwijl mijn vrouw en ik geen Duits spreken. Bij vertrek begaf de startmotor van de bus het, maar gelukkig kon er redelijk snel een nieuwe startmotor worden ingebouwd. Bij aankomst werden we naar onze plek verwezen en werd mijn vrouw meegenomen in een golfkarretje. Ze kwam maar niet terug dus ik begon met uitladen. Eindelijk kwam ze terug en vertelde dat we alles weer in moesten pakken omdat we een andere plek zouden krijgen. Het was een geweldige plek, op een pleintje midden op het terrein. De man die er altijd stond was ziek. We hebben snel alles uitgepakt en neergezet om de bezoekers te kunnen ontvangen. We hadden voorraad mee voor 5 dagen, maar na de eerste dag waren we al uitverkocht. We hebben mijn zoon gebeld om nieuwe voorraad te komen brengen.” Op de fairs verkoopt Piet Allium en Agapanthus. Op zijn website is de agenda te vinden met alle fairs waarop Piet aanwezig is. Dat zijn er dit jaar 27 in Nederland, België en Duitsland. Hij zegt: “We weten er allemaal veel van en zijn enthousiast, het product verkoopt zich bijna zelf”. Als ze op een fair staan, bezuinigt Piet niet op hotelkosten. “Je moet goed uitgerust zijn en goed gegeten hebben om met plezier aan het werk te gaan en dat straal je dan ook uit”.

Wat doe je over 5 jaar?

Piet is duidelijk: hetzelfde als nu. Hij krijgt veel vragen of hij zijn bloemen wil verkopen, maar daar heeft hij geen tijd voor en hij vindt dat er ook iets te zien moet zijn voor buitenlandse bezoekers. Er zijn wel gesprekken gaande met de Dutch Flower Group, misschien dat zijn zoon Robin bloemen gaat verkopen. We zijn benieuwd hoe dit gaat aflopen en gaan dus zeker nog eens poolshoogte nemen.


Meer Bollenpraat