Twee oudste bedrijven van Nederland slaan tulpenmunt

De Koninklijke Nederlandse Munt en Koninklijke Tichelaar, de twee oudste bedrijven van Nederland, zijn een bijzondere samenwerking aangegaan. Vandaag is op de World Money Fair in Berlijn de ‘Officiële Herslag: Dukaton –Koninklijke Tichelaar editie’ onthuld door Dhr. Remco Zeeuw (hoofd economische afdeling van de Nederlandse Ambassade in Berlijn) en Dhr. Arjan Smit (voorzitter Tulpen Promotie Nederland). De Koninklijke Tichelaar editie combineert de kracht en het vakmanschap van de Koninklijke Nederlandse Munt en Koninklijke Tichelaar: de herslag van de Dukaton, een munt die zijn oorsprong vindt in de 16e eeuw, is gelegen in een tegel van aardewerk waarop door Koninklijke Tichelaar handgeschilderde tulpen zijn aangebracht.

Haal de Nederlandse tulpen in huis
De tulp, de bloem waar Nederland om bekend staat, speelt een centrale rol in de Koninklijke Tichelaar editie. Elk jaar reizen miljoenen toeristen naar Nederland om de prachtige tulp te mogen aanschouwen. Het tulpenseizoen begint officieel op de 3e zaterdag van januari en van 11 april t/m 5 mei wordt het Tulpenfestival georganiseerd in de Noordoostpolder.

Arjan Smit, de voorzitter van Tulpen Promotie Nederland,was aanwezig bij de onthulling tijdens de World Money Fair. Hij heeft verteld over de geschiedenis van de tulp in Nederland. Samen met Remco Zeeuw, hoofd economische afdeling van de Nederlandse Ambassade in Berlijn, heeft hij de Koninklijke Tichelaar editie onthuld.

Goud, Zilver en Platina
De Dukaton wordt herslagen door de Koninklijke Nederlandse Munt. Volgens velen is de Dukaton de mooiste munt ooit gemaakt. Deze muntsoort was een wettig betaalmiddel van de 16e tot de 18e eeuw. De Dukaton zal worden herslagen in Goud, Zilver en Platina. Niet alleen is dit de eerste Platina uitgifte ooit van de Koninklijke Nederlandse Munt, de Gouden uitgifte heeft net als de originele Dukaton uit 1761 een unieke tulpenrand. De Koninklijke Tichelaar edities zijn daarom stuk voor stuk bijzonder en zeer gewild.

Handgeschilderd
Koninklijke Tichelaar is wereldwijd een begrip op het gebied van keramiek en glazuren. Elke herslag zal worden geplaatst in een tegel die door de schilders van Koninklijke Tichelaar handgeschilderd is. Elke uitgifte heeft een eigen decor. Hoe de tegels gemaakt zijn, kunt u hier terugzien:

De tegels zijn niet alleen handgeschilderd, maar ook uniek genummerd. Tevens zijn alle uitgiften voorzien van een Certificaat van Echtheid. De uitgiften zijn zeer streng gelimiteerd en vanaf nu te bestellen op www.knm.nl/tichelaar. De maximale oplagen zijn als volgt: Zilver 200 stuks; Platina 100 stuks; Goud20 stuks.

De Koninklijke Nederlandse Munt is de enige producent van de Nederlandse euromunten. Het is een innovatief, internationaal bedrijf in waardeproducten, geworteld in vierhonderdvijftig jaar traditie. Tot de innovatieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren behoren de laser-en 3D-technieken op munten, waarmee het mogelijk is om o.a. een QR-code of microtekst aan te brengen. De Koninklijke Nederlandse Munt behoort wereldwijd tot de top 5-producenten van circulatiemunten, herdenkingsmunten en verzamelaarsproducten. Sinds 1567 is het bedrijf gevestigd in Utrecht.

Koninklijke Tichelaar (1572) is het oudste bedrijf in Nederland en wereldwijd een begrip op het gebied van keramiek en glazuren. Door de eeuwen heen heeft Koninklijke Tichelaar een onschatbare bron aan kennis en kunde opgebouwd en de bewezen duurzame eigenschappen van het materiaal, de tijdloze schoonheid ende culturele meerwaarde van de producten zijn actueler dan ooit. Deze kwaliteiten hebben een grote aantrekkingskracht op hedendaagse architecten, kunstenaars en ontwerpers en samen met hen zoekt Koninklijke Tichelaar graag naar nieuwe toepassingsgebieden en mogelijkheden.

Een aantal ontwerpen uit de designcollectie behoren inmiddels tot de iconen van de Nederlandse vormgevingsgeschiedenis en ook de samenwerking met architecten zorgt voor bijzondere ontwerpen die in binnen en buitenland veel aandacht krijgen.

TPN is de afkorting voor Tulpen Promotie Nederland. De stichting is opgericht door ruim 500 tulpenbroeiers/veredelaars. Zij zorgen samen voor de wereldwijde promotie van de tulp. TPN promoot de tulp door het organiseren van verschillende promotieactiviteiten per jaar. De grootste activiteit is Tulpendag. Op de 3e zaterdag van januari vindt traditiegetrouw de start van het seizoen plaats. Op deze dag zorgen de tulpenbroeiers/veredelaars voor een heuse tulpenpluktuin op de Dam in Amsterdam.